Projekt TEEN-WELL: Dobrobit adolescenata u ključnim kontekstima

Projekt Dobrobit adolescenata u ključnim kontekstima (TEEN-WELL) izvodi se u Institutu društvenih znanosti Ivo Pilar u sklopu Programskog financiranja Instituta u razdoblju 1. 1. 2024. – 31. 12. 2027., a financira ga Europska unija – NextGeneration EU
Sažetak projekta
Dobrobit adolescenata u ključnim kontekstima (TEEN-WELL)
Primarni cilj istraživanja jest praćenje promjena i dnevnih fluktuacija u osnovnim indikatorima dobrobiti (zadovoljstvo životom, pozitivan i negativan afekt, emocionalni problemi) te ispitivanje povezanosti obiteljskih karakteristika i kvalitete odnosa s vršnjacima s indikatorima dobrobiti u srednjoj i kasnoj adolescenciji. Na temelju razvojnih teorija, obitelj i vršnjaci identificirani su kao ključni konteksti razvoja adolescenata, a s obzirom na to da se velik dio interakcija adolescenata i njihovih vršnjaka odvija putem digitalnih medija, različite aktivnosti i iskustva specifična za tu vrstu komunikacije također će se ispitivati. Istražit će se i jesu li za sve adolescente, ovisno o njihovoj osjetljivosti na okolinu, jednako snažne longitudinalne veze dobrobiti i kvalitete roditeljskih i vršnjačkih odnosa. Projekt TEEN-WELL sastoji se od dva glavna dijela istraživanja. U prvom dijelu provodi se longitudinalno istraživanje s dvjema točkama mjerenja u razmaku od godinu dana, a u drugom dijelu provest će se dnevnička studija. Dnevnička studija tijekom kraćeg razdoblja omogućit će ispitivanje povezanosti dnevnih fluktuacija u kvaliteti interakcija s roditeljima i vršnjacima i fluktuacija u indikatorima dobrobiti. U projektno istraživanje regrutirat će se i dio sudionika iz prethodnog longitudinalnog istraživanja provedenog u sklopu projekta CHILD-WELL što će omogućiti ispitivanje promjena u indikatorima dobrobiti tijekom rane, srednje i kasne adolescencije (10-18 godina). U prvom valu istraživanja planirano je uključivanje oko 600 srednjoškolaca. Sudionici za dnevničku studiju bit će po slučaju odabrani te pozvani na sudjelovanje u drugom dijelu projektnog istraživanja. U dnevničkoj studiji planirano je sudjelovanje oko 200 srednjoškolaca. Početak prvog dijela istraživanja očekivan je u rujnu 2025. godine, dnevnička studija provest će se u proljeće 2026. godine, a drugi val istraživanja planiran je za rujan 2026. godine.
Project summary
Adolescents’ Well-being in Key Contexts (TEEN-WELL)
The main goal of this project is to explore changes and daily fluctuations in different indicators of well-being (life satisfaction, positive and negative affect, emotional problems), and to examine links between family characteristics and the quality of peer relationships with indicators of well-being in middle and late adolescence. Based on developmental theories, family and peers are identified as key contexts of adolescent development. Since a large part of interactions between adolescents and their peers takes place through digital media, various activities and experiences specific to that type of communication will also be examined. Another topic of investigation will also be whether longitudinal links between the adolescents’ well-being and the quality of parental and peer relationships are equally strong, depending on their environmental sensitivity. This project will consist of two parts. In the first part, a longitudinal study with two research waves spanning one year will be conducted. In the second part of the project, a diary study is planned. A diary study over a shorter period will enable the examination of the links between daily fluctuations in the quality of interactions with one’s parents and peers and the fluctuations in well-being indicators. A part of the participants from previous longitudinal study conducted as part of the CHILD-WELL project will be recruited into this research project, which will enable the examination of changes in their well-being during early, middle and late adolescence (10-18 years). In the first wave of research, it is planned to include around 600 high school students. Participants for the diary study will be randomly selected and invited to participate in the second part of the project. Around 200 high school students are planned to participate in the diary study. The start of the first part of the research is expected in September 2025, the diary study will be conducted in the spring of 2026, and the second wave of the research is planned for September 2026.
Istraživački tim / Research team
Voditeljica projekta / Project leader: dr. sc. Andreja Brajša-Žganec (Institut Pilar)
Suradnice iz Instituta Pilar / Associates from the Pilar Institute: dr. sc. Ljiljana Kaliterna Lipovčan, dr. sc. Tihana Brkljačić, dr. sc. Marina Kotrla Topić, dr. sc. Maja Tadić Vujičić, dr. sc. Marija Džida, Maja Kućar, mag. psych.
Vanjski suradnic/e / External associates: dr. sc. Ivana Hanzec Marković (Sveučilište u Slavonskom Brodu, Odjel društveno-humanističkih znanosti), prof. dr. sc. Veljko Jovanović (Department of Psychology, Faculty of Philosophy, University of Novi Sad), dr. sc. Haridhan Goswami (Manchester Centre for Youth Studies, Department of Sociology, Manchester Metropololitan University)