Projekt DigiLitA: Utjecaj okoline na razvoj djeteta: povezanost upotrebe digitalne tehnologije, obiteljskog literarnog okruženja te fizičke aktivnosti s dobrobiti djeteta u ranoj školskoj dobi

Projekt Utjecaj okoline na razvoj djeteta: povezanost upotrebe digitalne tehnologije, obiteljskog literarnog okruženja te fizičke aktivnosti s dobrobiti djeteta u ranoj školskoj dobi (DigiLitA) izvodi se u Institutu društvenih znanosti Ivo Pilar u sklopu Programskog financiranja Instituta u razdoblju 1. 1. 2024. – 31. 12. 2027., a financira ga Europska unija – NextGeneration EU

Sažetak projekta

Utjecaj okoline na razvoj djeteta: povezanost upotrebe digitalne tehnologije, obiteljskog literarnog okruženja te fizičke aktivnosti s dobrobiti djeteta u ranoj školskoj dobi (DigiLitA)

U kontekstu suvremenog proučavanja utjecaja okoline na razvoj djece, projektom DigiLitA nastoji se ostvariti bolje razumijevanje povezanosti određenih okolinskih čimbenika, konkretno upotrebe digitalne tehnologije, literarnog okruženja u kojem dijete odrasta te fizičke aktivnosti djece rane školske dobi, s njihovom dobrobiti mjerenom kroz zadovoljstvo životom, izvršne funkcije, akademski uspjeh, fizičko i mentalno zdravlje. Projekt se sastoji od tri nezavisne studije kojima se različitom metodologijom i uzorcima sudionika nastoji odgovoriti na pitanje kako korištenje digitalne tehnologije, čitanje u obitelji i igra na otvorenom oblikuju dobrobit djeteta. Kreiranje navedenih okolinskih čimbenika u srednjem djetinjstvu ovisi o roditeljima, stoga prva studija kvalitativnom metodologijom nastoji ispitati percepciju i stavove roditelja u pogledu kreiranja navedene okoline. Druga, longitudinalna studija s tri točke mjerenja tijekom dvije godine, nastoji zatim ispitati mogućnost predviđanja različitih indikatora dječje dobrobiti na temelju različitih okolinskih činitelja. Sudionici su djeca polaznici prvog razreda, koji se individualno procjenjuju pri polasku u prvi razred te na kraju prvog i drugog razreda osnovne škole, a njihovi roditelji s pomoću upitnika daju različite procjene dječje dobrobiti te podatke o okolinskim čimbenicima. Naposljetku, treća je studija upitnička studija sa svrhom provjere istih konstrukata, ali na većem uzorku roditelja djece urednog razvoja i djece s posebnim potrebama. Projekt DigiLitA za cilj ima dati znanstveno utemeljene odgovore o učinku okolinskih faktora na dobrobit djeteta na temelju kojih se mogu izraditi smjernice za razvoj i implementaciju programa usmjerenih na povećanje dobrobiti djece koja odrastaju u digitalnom svijetu.

Project summary

The Effect of the Environment on Child Development: The Relationship of Digital Technology Use, the Home Literacy Environment and Physical Activity with the Well-Being of Children in Early School Years (DigiLitA)

In the context of contemporary studies of the influence of the environment on children’s development, the DigiLitA project seeks to achieve a better understanding of the connections between certain environmental factors, specifically the use of digital technology, the literacy environment in which children are growing up, and physical activity of early-school-aged children, and the children’s well-being measured through life satisfaction, executive functions, academic success, as well as physical and mental health. The project consists of three independent studies that, using different methodologies and samples of participants, attempt to empirically verify a conceptual model of the possible effects and mechanisms of influence of the children’s digital environment on their well-being, by simultaneously considering other characteristics of their environment, such as the literacy environment and an environment that encourages physical activity. Thus, the studies are conceptualized to enable the determination of unique contributions of using DT in predicting children’s well-being. The creation of the environmental factors in middle childhood depends on the parents, therefore the first study (S1) uses a qualitative methodology to examine the perception and attitudes of parents regarding the creation of the developmental environment. The second, longitudinal study (S2) with three measurement points over two years, examines the possibility of predicting different indicators of child well-being based on various environmental factors. The participants are first-grade children who are individually assessed at the start of the first grade and the end of the first and second grades of elementary school, while their parents use questionnaires to provide various assessments of the children’s well-being and information on environmental factors. Finally, the third study (S3) is a questionnaire study to check the same constructs, but on a larger sample of parents of children with standard levels of development and children with special needs. The DigiLitA project aims to provide scientific answers about the effect of environmental factors on a child’s well-being and provide a base for the development and implementation of programs aimed at increasing the well-being of children growing up in the digital world.

Istraživački tim / Research team

Voditeljica projekta / Project leader: dr. sc. Marina Kotrla Topić (Institut Pilar)

Suradnice iz Instituta Pilar / Associates from the Pilar Institute: dr. sc. Andreja Brajša-Žganec, dr. sc. Tihana Brkljačić, dr. sc. Marija Džida, dr. sc. Katarina Perić Pavišić, Maja Kućar, mag., Lana Lučić, mag.

Vanjski suradnice / External associates: dr. sc. Marina Merkaš (Hrvatsko katoličko sveučilište), dr. sc. Marina Perković Kovačević (Klinički bolnički centar Osijek), Silvija Mihaljević, mag. spec. (OŠ Antuna Mihanovića, Osijek), dr. sc. Marija Heffer (Medicinski fakultet Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku), dr. sc. Sinéad McNally (Dublin City University, Institute of Education), dr. Tiffany Munzer (University of Michigan, Developmental Behavioral Pediatrics)