Dr. sc. Renata Franc i Marina Maglić: „Klimatske promjene su globalan izazov koji zahtijeva i globalan odgovor“, 24. 5. 2023.

U emisiji Klimatski izazov Prvog programa Hrvatskoga radija 24. svibnja 2023. gostovale su psihologinje Instituta Pilar dr. sc. Renata Franc i asistentica Marina Maglić

Znanstvenice su predstavile glavne rezultate rada „Mladi i klimatske promjene: osviještenost i namjere ponašanja“ (Maglić, Franc i Pavlović, 2023), objavljenog u tematskom broju časopisa Sociologija i prostor 3/2022 na temelju podataka prikupljenih u Hrvatskoj u okviru Obzor2020 CHIEF projekta. U emisiji se raspravljalo o problemima u istraživanjima i implementaciji nalaza u širem kontekstu borbe s klimatskim promjenama.

– Emisija: Klimatski izazov – Klima i mladi, HR 1, 24. 5. 2023.
– Članak: Mladi i klimatske promjene: osviještenost i namjere ponašanja, Sociologija i prostor, 3/2022.

Rezultati velikog istraživanja više od dvije tisuće učenika drugog razreda srednjih škola u Hrvatskoj pokazuju da su učenici u prosjeku svjesni važnosti klimatskih promjena te iskazuju spremnost na ponašanja s ciljem zaštite okoliša. Također, što su učenici osvješteniji u vezi s klimatskim promjenama, iskazuju i veću spremnost za aktivnosti zaštite okoliša. No, rezultati jasno upućuju na važnost spola učenika i tipa školskog programa za razumijevanje odnosa osviještenosti i namjera zaštite okoliša. Naime, ne samo da učenice i gimnazijalci općenito iskazuju veću osviještenost i (donekle snažnije) namjere ponašanja u pogledu zaštite okoliša, nego je i odnos osviještenosti i namjera ponašanja snažniji kod učenica negoli kod učenika, odnosno gimnazijalaca u odnosu na učenike strukovnih programa. Istaknut je i nalaz da i učenici i predstavnici škola koji su sudjelovali u istraživanju pokazuju da je u školama otvoren prostor za više mogućnosti učenja, odnosno podučavanja o temama u vezi s klimatskim promjenama i ekološkim problemima. Naime, i učenici i predstavnici škola navedene mogućnosti procjenjuju umjerenima. K tome, upravo kod učenika koji su procijenili da u školi uopće nisu imali priliku učiti o klimatskim promjenama i ekološkim problemima izostaje povezanost osviještenosti i spremnost na ponašanja s ciljem zaštite okoliša.

Mladi su budućnost svakog društva i nositelji razvoja,te bitni akteri u borbi s klimatskim promjenama. Stoga, ovakva istraživanja, osobito u pogledu identificiranja motivacija i prepreka ponašanja, mogu pružiti bitne uvide. No, pitanje klimatskih promjena jest složeno te zahtijeva multidisciplinaran pristup, višesmjernu komunikaciju između različitih disciplina i integraciju nalaza. Naime, kako je veliki Isaac Asimov još krajem prošlog stoljeća rekao, najveći izazovi čovječanstva, oni koji utječu na sve nas, koji odlučuju o životu i smrti, jesu globalni problemi. Klimatske promjene upravo su jedan od takvih problema. Globalni problemi zahtijevaju i globalne odgovore. Njih ćemo riješiti i spriječiti da nas unište samo uz zajedničko globalno rješenje. Ključno je to osvijestiti na svim razinama društva i shvatiti da smo svi imamo isti cilj koji nadilazi svakog pojedinca.

Projekt CHIEF